French Renaissance Music and Beyond : Studies in Memory of Frank Dobbins

Marie-Alexis Colin, éd. Turnhout : Brepols Publishers, 2019.

French Renaissance Music and Beyond : Studies in Memory of Frank Dobbins

Frank Dobbins (1943-2012; D. Phil. Oxon.) was a world-leading authority on the French Chanson during the Renaissance. The studies offered to him all explore a variety of topics on secular and sacred, vocal and instrumental music from Renaissance to XXth century, with major discoveries which will make the book a reference.
 
This volume presents 34 studies (750p) in English, French, and Italian, assembled as a tribute by friends and former students from around the world to the late Frank Dobbins (1943-2012), distinguished scholar of the French chanson in early modern Europe. The book is built around studies of music in the Renaissance and Baroque periods (which form the core of the book), together with contributions about music composed between the second half of the eighteenth  century and the twentieth centuries; these reflect both the wide-ranging variety of Frank’s interests, and the range of his friendships. Secular, sacred, vocal, and instrumental music are all treated, while individual essays focus upon codicology, music printing and editing, music analysis, music theory, text-setting, biography, music and literature, music and theology, and both the  reception and sociology of music. They include major discoveries about the diffusion of Jacques Moderne’s choirbooks, Josquin’s music, and musical and archival sources, while a number cast new light on different repertories.

Contributors :

C. Ballman, I. Bartlett, C. Cavicchi, D. Charlton, A. Coeurdevey, M. Cornaz, E. Corswarem. A. Di Profio, J. Duchamp, M. Egan-Buffet, D. Fabris, I. Fenlon, F. Fitch, M. M. Fontaine, G. Garden, O. Grellety Bosviel, J. Griffiths, L. Guillo, F. Guilloux, M. Ham, R. Jacob, T. Knighton, G. Mc Donald, F. de Médicis, P. Nicolas, L. Sawkins, A. Scarcez, K. Schiltz, M. Talbot, A. Tacaille, S. Thieffry, D. Trottier, H. Vanhulst, O. Wahnon de Oliveira, D. Wright, V. Zara.

Marie-Alexis Colin est Professeure associée à la Faculté de musique de l’Université de Montréal et chargée de cours à la Faculté de Philosophie et Sciences sociales de l’Université libre de Bruxelles. Membre associée de l’OICRM, elle a notamment travaillé au sein de l’Équipe musique ancienne du Laboratoire musique histoire et société (LMHS).

François de Médicis est Professeur à la Faculté de musique de l’Université de Montréal, membre régulier de l’OICRM et de l’Équipe Musique en France (ÉMF). Il signe dans le présent ouvrage le chapitre « “Une musique secouée de frissons, d’élans, d’étreintes” : Les gestes mimétiques dans l’œuvre lyrique de Jules Massenet ».

Danick Trottier est Professeur du Département de musique de l’Université du Québec à Montréal, membre régulier de l’OICRM et du Partenariat sur les publics de la musique (P2M). Il signe dans le présent ouvrage le chapitre « Monumentum pro Gesualdo di Venosa : Quand Stravinski s’invite à sa façon dans la re-découverte de la musique ancienne ».

 

 

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