Live Electronics Im/in the SWR Experimentalstudio

Daniel Biro, Jonathan Goldman, Constanze Stratz, and Detlef Heusinger. Hofheim: Wolke.

Live Electronics Im/in the SWR Experimentalstudio

Two events in music history had revolutionary consequences: the creation of notation and the invention of electronic sound. The initial stages of electronic music brought about new musical instruments like the theremin, the electric guitar and the synthesizer. In the digital age, the computer has itself become a musical instrument, with the invention of live electronics providing traditional instruments, such as the violin or piano, with new, unimagined sonic possibilities. The SWR Experimentalstudio in Freiburg, Germany, has been a primary catalyst in the development of live-electronic music, enabling influential composers such as Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, John Cage, Luigi Nono, Mark Andre, Georg Friedrich Haas and Chaya Czernowin to create milestones of music history. Today, almost 50 years after its founding, the SWR Experimentalstudio remains a world leader in music technology research and contemporary music creation.

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Jonathan Goldman est professeur titulaire de musicologie à la Faculté de musique de l’Université de Montréal et membre régulier de l’OICRM. Rédacteur en chef, de 2006 à 2016, de la revue Circuit, musiques contemporaines et rédacteur de la rubrique musicale du Routledge Encyclopedia of Modernism (2016), il a aussi signé The Musical Language of Pierre Boulez : Writings and Compositions (Cambridge University Press, 2011), prix Opus du Livre de l’année. En novembre 2018, l’édition des cours du Collège de France de Pierre Boulez qu’il a co-traduits, est parue chez Faber (R.-U.) avec une préface de sa plume ; une réédition de ce livre chez University of Chicago Press a vu le jour en novembre 2019. En 2014, Jonathan Goldman a publié l’ouvrage collectif La création musicale au Québec (PUM), et en 2015 est paru Texts and Beyond : The Process of Music Composition from the 19th to the 20th centuries (UT Orpheus). En 2017, le collectif The Dawn of Musical Semiology, co-dirigé avec Jonathan Dunsby, est paru chez University of Rochester Press. Ses articles ont été publiés dans des revues scientifiques telles Perspectives of New Music, American Music, Music Analysis, Tempo et Filigrane. Jonathan Goldman est également interprète au bandonéon et membre du groupe Quartango, lauréat d’un Prix Juno et d’un Prix Opus en 2015. Il a également jouée en tant que soliste avec I Musici de Montréal, le Chœur de la Montagne, le Quatuor Saguenay, l’Orchestre Signature de Tulsa (E.-U.) et l’Orchestre symphonique de l’Isle.