Music Lessons : The Collège de France Lectures

Pierre Boulez. Préfaces de Jonathan Goldman et de Jean-Jacques Nattiez. Traduit du français par Jonathan Dunsby, Jonathan Goldman et Arnold Whittall. Londres : Faber & Faber, 2018.

Music Lessons : The Collège de France Lectures

Pierre Boulez was appointed to the Collège de France in 1976, with the chair devoted to ‘Invention, technique and language in Music’, and he held his position until 1995. The publication of his extraordinary Collège de France lectures, his most significant writings from the 1970s to the 1990s, will make a major contribution to the discussion in English about Boulez’s aesthetic legacy. His goal inLeçons de musique is to express his conception of musical language, laid out over the course of nearly twenty years of lecturing. He is thinking about the possible paths musical thought could take, as well as the musical legacy of the past.

In addition to composers, music historians, theorists, and music students, this book will be invaluable to those interested in the history and aesthetics of 20th century music, musical manifestations of artistic modernism, the history of ideas, and French intellectual and cultural history. Faber have been Pierre Boulez’s publisher since 1986 – previous books include Orientations, Boulez on Music Today and Boulez on Conducting.

‘Boulez’s achievements in changing every part of the fabric of classical musical culture all over the world are indelible.’ Tom Service, Guardian

Consultez la table des matières au lien suivant.

L’ouvrage disponible ici a été désigné comme l’un des Classical Music Books of the Year par le quotidien londonien Sunday Times.

Jonathan Goldman est professeur de musicologie à la Faculté de musique de l’Université de Montréal, où il est notamment responsable du cours d’Analyse d’oeuvres de la deuxième moitié du XXe siècle. Membre régulier de l’OICRM et responsable de l’équipe Musique moderniste régionale du Laboratoire musique, histoire et société (LMHS), son livre The Musical Language of Pierre Boulez (Cambridge University Press, 2011) lui a valu un Prix Opus dans la catégorie « Livre de l’année », en 2012, par le Conseil québécois de la musique. Jonathan Goldman est également éditeur de la rubrique musique du Routledge Encyclopedia of Modernism.

Jean-Jacques Nattiez est Professeur émérite à la Faculté de musique de l’Université de Montréal. Membre régulier de l’OICRM connu comme pionnier de la sémiologie musicale, il a publié, à côté de travaux et de romans sur Wagner ainsi que sur la musique des Inuit, plusieurs études consacrées à Pierre Boulez. Il a été également le directeur général des cinq volumes de Musiques. Une encyclopédie pour le XXIe siècle.

Cet article a été publié dans Publications. Bookmarker le permalien. Les commentaires et les trackbacks sont fermés.